Löploppet där alla är vinnare

”I’m a runner” är loppet där deltagarna utmanar sig själva en gång i månaden under hela sommarhalvåret.

På söndag 7 oktober är det final. Avslutning. Det trettionde loppet på fem år. I’m a runner är loppet där alla ska känna sig som vinnare. Linda Lövqvist är sjukgymnast, personlig tränare och löpcoach och den som främst håller i trådarna för detta evenemang som strategiskt sträcker sig över sex månader. Jämförelser med andra tävlande kommer befriande nog i skymundan, för här räknas resultat och tider utifrån det egna målet. Regelbunden och långsiktig träning är det man strävar efter för att få en starkt och frisk kropp som håller livet ut.

– Vår målsättning är att deltagarna ska inspireras till att bygga upp rutiner för rörelse och framför allt att de ska tycka att det är kul att träna. Vi för endast statistik och kollar resultat för att de ska kunna se hur de förändrats under dessa månader, säger Linda Lövqvist.

Blodad tand

Det har varit runt 100 deltagare varje gång. Totalt sett så har 15 procent varit med alla sex lopp och över 50 procent har deltagit i fyra lopp eller fler. Enligt Linda Lövqvist kommer många tillbaka från åren innan.

– Vi får otroligt fin respons – det är flera som kommer och säger att loppen är fantastiska och får dem att hålla igång under året. En del drar även med sig familjen – en kille på åtta år har till och med firat sina senaste födelsedagar genom att springa finalloppen!

Vad är viktigast att tänka på gällande träning?

– Teknik, regelbundenhet och långsiktigt tänk. Det är bättre att träna lagom på längre tid än att träna jättehårt för ett enda långt lopp, vilket kan slita på kroppen så mycket att man kanske inte orkar hålla i träningen efter.

Vilka är de vanligaste skadorna?

– Det är många idag som har rygg- och nackbesvär som kan kopplas till arbetet, men även höft- , häl- och knäskador på grund av löpning. Dessa skador kan dock jobbas bort genom att träna sitt rörelsemönster för att lära sig att belasta kroppen rätt så att musklerna kan slappna av, återhämta sig och läka. Här har även hållningen en stor betydelse.

Friskvård

Linda Lövqvist nämner även vardagsmotionen som en bärande del för att få en bra grundkondition och hålla muskler och leder mjuka och rörliga.

Stillasittande, stillastående och monotont arbete är nämligen en av orsakerna till många slitnings- och belastningsskador idag.

­– Daglig motion borde vara en större del av en modern arbetsplats friskvård – som ett avbrott under dagen eller som en AW för att sprida inspiration. Anställdas hälsa borde prioriteras mer eftersom det inte bara ger positiva effekter i arbetet och även en boost för sammanhållningen.